Дядо с лула между две жени с босилеградска носия Фото Й. Захариев |
Женска народна носия
Празнична носия Фото Й. Захариев |
Женска народна носия – Сая Фото Горан М. |
Съпругата на Й. Захариев в Босилеградска носия Фото Й.Захариев |
Интерес с своята несложност е
белият вълнен или козиняв и безръкави клашник, най-старинен вид на саята.
Друга особеност на саичената
носия е в престилката (скутаче) от ивична пъстра вълнена тъкан. Съшита е от два
хоризонтално сложени плата с по-широки ивици, с килимени мотиви в двата края.
Тази престилка е достатъчно широка да покрие цялата предница и бедрата
отстрани.
В началото на XX век женската
народна носия се сдобила с нов моден детайл, който се носи на гърдите – нагръдник,
наречен още преклопче. Изаботва се от копринена или памучна плат с ярък
цвят – червен, жълт, син и пр. Над преклопчето се носят редове жълтици или
огърлици от мъниста.
Съставни части на саята са още
вустата, кошулята (с дантелени ивици), наръквици, пояса и забратката (шамия,
яшмак) ушита от копринен плат.
На краката се обуват свински опинци.Мъжка народна носия
Босилеградска носия с "капа" Фото Й. Захариев |
Преди мъжете са носили кълчищни
ризи, дълги до коленете, с широка без копчета яка, та гърдите са стояли открити.
Ръкавите също са били широки. Върху ризата са обличали антерия – вълнен елек с ръкави. На краката обличали беневреци, ушити от домашен бял шаяк. Беневреците са шити така,
че в горната част да са широки, а в долната тесни. По-късно беневреците са отстъпили място на
потурите, които
за разлика от тях са черни, да не се види когато са изцапани от всекидневните
задължения.
Мъжка народна носия Фото Горан М. |
Потурите се опасват с пояс,
дълъг 4-5 метра. Поясът се опасва стегнато, внимателно надиплен около кръста,
като често е пристяган допълнително с тесен ремик.
На краката се обуват бели
вълнени чорапи и свински опинци, а на главата се слага черна или бяла агнешка
шапка.
Днес в Босилеградско няма
семейство което да не разполага с народна носия, която се пренася от поколение
на поколение. Те се обличат само по повод различни тържества и празници, да се
отговори на традицията и да се запази същата за бъдещите поколения.
Извори:
1. Захариев,
Й. “Кюстендилско
Крайще“, София, 1918 г.
2. Миланов, Г. "Община Босилеград: географско-краеведско изследване", Босилеград, 2012 г.